Duurzaam ondernemen, het lijkt inmiddels wel de enige manier van ondernemen en sinds de term werd geëntroduceerd heeft iedereen het er dagelijks over.
Maar wat is het nu eigenlijk en wat kunnen we daadwerkelijk doen om echt duurzaam te ondernemen? Thuis scheiden we ons afval, zijn we verplicht LED of spaarlampen te gebruiken en zetten we misschien iets minder vaak onze elektronische apparaten op standby.
En toch verwacht de consument dat het bedrijfsleven meer doet dan dat. Bedrijven die negatief in het nieuws verschijnen over bijvoorbeeld vervuiling worden streng door het publiek veroordeeld.
En hoe zit het dan met de ondernemers die zich wel maatschappelijk betrokken voelen en er proactief aan werken, worden zij beloond? VHC Jongens denkt van wel maar vindt eigenlijk ook dat het niks uitmaakt omdat het doodnormaal is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid pakt. En wie goed doet...
Betrokkenheid leidt tot een hoger rendement
Als toeleverancier voor de horeca merken wij steeds vaker dat de eisen van de consument zich vertalen in de wensen van de horecaondernemer.
En dat is een goede zaak. Een maatschappelijk betrokken onderneming heeft tal van mogelijkheden om zich in te zetten voor mens en dier, milieu en omgeving.
En als je dat goed doet dan kan het duurzaam ondernemerschap die betrokkenheid zelfs omzetten in een hoger rendement. Zo hebben wij aan het begin van onze laatste verbouwing direct alle verlichting vervangen voor LED.
Om u een indruk te geven van het effect hiervan moet u zich het volgende voorstellen: wij hebben ons totale vloeroppervlak verdubbeld naar ruim 10.000m2 en door het invoeren van LED is ons energieverbruik met meer dan 10% gedaald. Goed voor de portemonnee en het milieu.
Wij raden al onze klanten aan hetzelfde te doen, de investering is minimaal en opbrengst is gegarandeerd.
Daarnaast is het zo dat wij aardig wat koelingen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar draaiende houden. Ten eerste is er de enorme vriezer en de afdelingen AGF & Zuivel worden ook 24/7 gekoeld. Dan zijn er de koelstations waar dagelijks de bestellingen van onze klanten gekoeld staan te wachten op transport.
Om die reden hebben wij de afgelopen jaren flink geënvesteerd in de meest duurzame koelmotoren die momenteel beschikbaar zijn. Het stroomverbruik is dusdanig drastisch afgenomen dat wij ook daar een enorme winst geboekt hebben voor het milieu.